Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday Drop Party

Bordje met tekst Charlotte Dobie's en Autiauto's drop party.

Bud kondigde deze week aan dat hij een drop party ging organiseren in Minecraft. Nou weet ik wel wat droppen is, maar hoe maak je daar een feestje van? 'De persoon die het feestje geeft, Charlotte, heeft een heleboel grondstoffen en die geeft ze gratis weg.' Ik kijk hem niet begrijpend aan. Een echte noob ben ik, want ik begrijp absoluut niet waarom iemand, gratis, bergen producten zou willen weggeven.

De taak van Bud is, het bouwen van een mooie ruimte voor de drop party. Hij maakt eerst een proefmodel in Creative, waar hij onbeperkt grondstoffen tot zijn beschikking heeft. Maar dan blijkt dat niet alle grondstoffen verkrijgbaar zijn op de server waar het echte feest gaat plaatsvinden. Het wachten is of de admin Dark Prismarine en Prismarine Bricks gaat toelaten op de server. Maar helaas laat hij niet op tijd van zich horen en de bouwplannen moeten worden veranderd.

Zaal in Minecraft van Dark Prismarine en Prismarine Bricks. 
De originele groene ruimte met Dark Prismarine en Prismarine Bricks. Onder het aangepaste model zonder Prismarine. Halverwege de aanbouw en klaar. En daaronder het plafond gezien van onderaf.
Zaal in aanbouw voor drop party.

Zaal voor drop party.

Plafond in zaal voor drop party.

't Blijft de hele week bij me, deze party. 't Is net zoiets als spullen naar de kringloop brengen. Taarten bakken voor een vastenactie. Weggeefacties op internet. Maar dan grootser, feestelijker, en... digitaal.

Nu kán ik het ook niet vergeten, al zou ik het wíllen, want Bud komt er dagelijks op terug. De zaterdag moet gepland worden. Het feest begint om 21.00 en er moeten nog dingen worden klaargezet.


Het is inmiddels zaterdag, eind van de ochtend. We kunnen nog wel een stuk wandelen voordat het grote werk begint.

Bud vertelt: 'Diegene die de drop party organiseert hè mam, die heeft een elektronische baby.' Hij verwacht dat ik daar nog nóóit van gehoord heb, maar dat blijkt mee te vallen. 'Zo doen ze dat blijkbaar op scholen in Engeland', legt hij me toch even uit. 'En denk je dat ze alleen meisjes die baby's geven?'

'Eh, nee?' Hoop ik en dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Inderdaad, niet alleen meisjes krijgen de huil electronische baby.

'Die baby kan dus altijd gaan huilen hè, soms twee uur niet, dan vijf keer in een kwartier.'

'Dat deed jij ook', merkt zijn vader op en ik denk aan hóe láng dát geleden is.

De vraag, of haar ouders het niet even kunnen overnemen tijdens de drop party, slik ik maar even in. Dat is natuurlijk niet de baby bedoeling van dit experiment.

Thuis drinken we nog een kopje thee voordat ik de ins en outs van de party room te zien krijg. Ik ben reuze benieuwd. En vind het stiekum nog niet zo gek, een digitaal feestje. Je hoeft er de deur niet voor uit. Stel dát er niemand komt, wat ik me niet kan voorstellen als je gratis grondstoffen krijgt, dan heb je toch een hoop lol gehad met de voorpret. En eventueel met de electronische baby, die hebben ook poepluiers enzo. Kan niet wachten.


's Avonds na het eten wordt de laatste hand gelegd aan de ruimte waarin ze straks van bovenaf dingen naar beneden zullen gooien.

Het blijkt maar goed ook dat Bud de boel nog even naloopt want de admin is nieuwsgierig geworden naar de ruimte en het feest wat straks zal plaatsvinden en hij heeft al wat winkeltjes gebouwd op de bodem, waar straks de deelnemers de goederen zullen gaan vangen. Die admin had daarbij de vloer en een muur beschadigd die Bud nou moet herstellen. 'Ik zie het al', zeg ik, 'je kunt maar beter de boel in de gaten houden, voordat ze de boel vroegtijdig gaan afbreken. Maar je heb in ieder geval de belangstelling gewekt, dat al die lui zich met jou project bezig houden', zeg ik terwijl de party room volloopt.

Minecraft drop party.

Er is een hut met bijzondere drakenkoppen.

Minecraft drop party.

Minecraft drop party.
Feest in volle gang.

Minecraft drop party.



Charlotte meldt zich pas aan het eind van de party op skype. De huilbaby. 'En ik zei dat het mij niet uitmaakte maar volgens haar maakte de baby teveel herrie op skype.', zegt Bud. Ik leg uit dat je snel moet reageren op een elektronische baby, anders krijg je strafpunten en slaagt het experiment niet. 'Ik begrijp niet dat ze net nú die baby moet hebben.'

Nee. Wonderlijk is het wel.



Minecraft Monday is een initiatief om het computerspel Minecraft beter te leren begrijpen. Autiauto, Minecrafter van het eerste uur, helpt mij daarbij.
Doel is dat ouders, grootouders etc. de lol ervan begrijpen, vooral de lol die kinderen ervan hebben.