Doorgaan naar hoofdcontent

10x meest gelezen in 2016

Dit jaar is een intensief blogjaar geweest, zeker nadat ik 40 dagen lang dagelijks een blog geschreven heb. Ik ben ook mijn schrijfsels via facebook gaan aankondigen en zo ben ik min of meer uit de 'anonimiteit' getreden, en ik ben op bloglovin', pinterest en instagram gegaan (sociale media in balkje bovenin). Dat laatste werd pas echt leuk toen ik voor mijn verjaardag mijn eerste smartphone kreeg, inderdaad, en dat anno 2016.

Grappig genoeg is de meestgelezen post van dit jaar nog vóór die tijd geschreven. Daarover verder meer!
Maar nu eerst:

10. Boekbespreking De kracht van een biddende vrouw - Stormie Omartian - gaat ook over De kracht van een biddend kind en De kracht van biddende ouders.

 9. Wat zeggen rupsen over de kerk? Een vergelijking van de kerk met een rups in zijn transformatieproces. Iets waar je vooral niet aan moet gaan zitten morrelen! Een rups vroegtijdig 'bevrijdt' uit zijn cocon zal nooit sterke vleugels hebben. Met foto's van ons eigen 'rupsenkweekcentrum'.

Vlinder op vinger kijkt je aan


Koolwitje op zalmkleurige muur

 8. Maria Magdalena, het Rijksmuseum en spaghetti puttanesca op 22 juli Eindelijk was ik eens op tijd met een recept, voor dit nieuwe feest nog wel! En het is ook echt een lekker recept.

 7. De oerknal: make that the cat wise  Eén van de vele tegeltjeswijsheden die dit jaar de revue zijn gepasseerd. Onze kapelaan vertelde over de kliko, die hij bij zijn ouders moest buitenzetten, waarbij hij een jeugdvriend tegenkwam. Na het uitwisselen van wederwaardigheden, ontboezemde de jeugdvriend hem, dat hij sinds het lezen van de tekst 'oerknal?' op een delfts blauw tegeltje, plotseling weer over het geloof van zijn jeugd durfde te praten.

Het trof hem vooral dat er een vraagteken achter de tekst stond, want dat zou betekenen dat er meer mensen aan de oerknal twijfelen. Als je zomaar op straat een briljant proefschrift tegenkomt, ga je er toch ook vanuit dat iemand met verstand van zaken dat geschreven heeft?

 6. Bedevaart naar Groenlo Met het gezin op pad - onze eerste bedevaart. Om onverklaarbare redenen scoorde deze blog veel hoger dan die van de bedevaart naar Rome. Tja, we blijven Nederlanders hè.

 5. Uitslag prijsvraag Als jullie deze blog  nou niet alleen gelézen hadden, maar ook een fatsoenlijk antwoord hadden ingestuurd, dan hadden we misschien een winnaar gehad. De prijsvraag, aan het begin van de 40 dagen bloggen gesteld, ging over een foto waarop iets stond dat er in het echt niet was. En dat had te maken met 'Spiegeltje spiegeltje aan de wand, hoe staat het met de binnenkant?'

 4. Tegeltjeswijsheid uit de kerk Nog meer spreuken uit de kerk, waaraan ik mijn favoriete exemplaar uit vervlogen tijden toevoeg:
Loesje tekst 'vroeger was mijn moeder de enige regeringsvorm'

 3. Een zeer populaire post over het maken van treinrails in Minecraft. Ook wil ik nog even noemen de aflevering waarin een kantoorgebouw gebouwd wordt met veel oog voor detail (dat noemt men autisme). En een aflevering waarin ik zelf een rol mocht spelen: samen met Bud mag ik in survival mode gaan overleven!!! Eerst grondstoffen verzamelen, daarmee een huis bouwen terwijl ik als mijn hongermeter volloopt een stuk vlees toegeworpen krijg van Bud. Langzaam wordt me duidelijk wat de lol is van Minecraft! Door bij het begin te beginnen! Want dat is natuurlijk eigenlijk het idee achter deze serie: mijn kind beter leren kennen!

Plaatje in het spel Minecraft van het interieur van een kantoorgebouw met stoelen, tafels, lampen etc.

Schaap in het spel Minecraft

Knutsel van blok uit het spel Minecraft

Knutsel van blok uit het spel Minecraft

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er zowel wat betreft de Minecraft posts als de Amoris posts meerdere in de top 10 terechtkwamen. Omdat ze beiden over één afgebakend onderwerp gaan - elk met een specifieke doelgroep - heb ik ze één keer in de top 10 opgenomen. Maar niets let je ze allemaal te lezen - in de paginabalk bovenaan kun je ze gemakkelijk terugvinden.

2. Amoris Laetitia, in gewoon Nederlands 'Vreugde van de liefde'. Dit is een postsynodale exhortatie, in gewoon Nederlands evaluatie door Paus Franciscus van twee kerkelijke vergaderingen met de bisschoppen (synodes) over het gezin.

Ik was zo blij met deze aandacht voor het gezin dat ik erover wilde schrijven. Maar gaande weg vond ik steeds meer dat er weinig viel toe te voegen aan de beschrijving van de paus. Daarom is mijn werk gaandeweg gewoon een vertaling geworden. Natuurlijk valt er een hoop uit te leggen - als de bisschoppen in de wereld het al niet eens zijn over bepaalde dingen, hoe groot zullen de meningsverschillen dan wel niet zijn tussen leken - katholiek of niet - want het bereik van deze paus blijft duidelijk niet beperkt tot zijn eigen club. Maar hier komen we vanuit de leer terecht op het gebied van de barmhartigheid en daarmee bij no. 1:

1. Zeven werken van barmhartigheid Leuk dat deze 'gewonnen' heeft! De eerste blog van dit jaar, waarin Bud laat zien via welke onverwachte bron hij geleerd heeft over de werken van barmhartigheid! Heel beeldend.

Reacties