Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday

Even een update over het Minecraftproject van de kerk.

Bud is druk bezig geweest met de 'ipad'- of mobiele wereld, ofwel de pe-wereld wat staat voor Pocket Edition. Want het is gebleken dat de meeste kinderen Minecraft op de mobiele telefoon of tablet spelen, maar de echte fanatieke bouwers geven de voorkeur aan de pc-versie. Beide versies zijn niet verenigbaar.


Het creëren van een 'mobiele' wereld was in eer gelukt, maar nu wil het toeval, of het noodlot of hoe noem je dat ding, dat een paar dagen geleden een nieuwe versie van de Minecraft pocketeditie werd geïmplementeerd. Deze bui hing al boven ons hoofd en het was slechts een kwestie van tijd, maar we hadden gehoopt toch al van start te kunnen gaan. Nu moet er gewacht worden tot er een mod of een ander programma dat nodig is (noob) ook geupdate is.

Het andere toeval of noodlot of hoe heet dat ding is, dat de persoon die die updates maakte ermee op is gehouden, twee weken geleden. Gelukkig heeft iemand anders het overgenomen maar het is allemaal vrijwilligerswerk, dus het is maar afwachten wanneer dat gebeurt.

Zondag was er een bijeenkomst in de kerk. Na de mis stond er een scherm opgesteld achter in de kerk. Twee van de grotere kinderen hebben een film van de pc-wereld gemaakt. Het geluid  is erbarmelijk en komt bijna niet over de herrie van koffiedrinkende mensen heen. Hierdoor vervalt het gedeelte waarin we met de kinderen zouden overleggen welke gebouwen er nog meer gebouwd zullen worden. Toch hebben een aantal parochianen die verder niet met het project te maken hebben, kunnen zien waar de kinderen mee bezig zijn.

Dan wordt mijn hulp ingeroepen door een ouder, die in gebroken Engels wat vragen stelt over de pe-wereld. Ik sein Bud, die strategisch staat opgesteld achter een pilaar met een beker limonade. In gebroken Engels vraagt de vader hoe het zit met de ipad-variant. Vrij wanhopig kijkend naar Bud, probeer ik met handen en voeten uit te leggen hoe het zit, waarbij twee lieve kindertjes mij verwachtingsvol aankijken. Met extra luide stem leg ik uit over de nieuwe versie 1.5. '1.5.1.', en dan bemoeit Bud zich er inderdaad mee, terwijl hij de laatste slok limonade naar binnen werkt en zijn beker aan de kant zet. Daar hoopte ik al op, want er moet toch een deskundig antwoord gegeven worden, terwijl hij de laatste slok limonade naar binnen werkt en zijn beker aan de kant zet.

Een grootouder van twee deelnemers legt de kapelaan uit dat zij haar kleinkinderen had uitgelegd hoe een altaar eruit moest zien.

'Waar is de biechtstoel?' vraagt de kapelaan, terwijl de film verder gaat en een kerk van binnen laat zien.

'Die is er nog niet, maar in een andere kerk in staat er wel één', vul ik aan en bedenk me hoe waar dat  in het echt ook zo is. Er staat meestal wel een biechtstoel in iedere kerk, maar die ziet er dan zo uit:

Biechtstoel
Daar kijk je alleen in als je lege gerecyclede mayonaise-emmertjes zoekt.

'Ik ga maar even koffie halen', opper ik. 'U ook?', vraag ik de oudere dame.

'Ik drink geen koffie in de kerk, dat hoort niet.', zegt de mevrouw, die tot de orde van de Carmelitessen van de ongeschoeide leest behoort. Ik kijk naar de grond en vermoed dat de kapelaan nog helemaal geen koffie heeft gehad. Hij is al die tijd al met mensen aan het praten.

'Wil jij wél koffie?', durf ik te vragen. Dat wil hij.

Maar dan...
Dan...
Is de koffie op.

De koffiejuffrouw wringt nog een half kopje uit de laatste thermoskan. Ik ben teleurgesteld want vind het een beetje ongepast zo'n Haags bakje aan de arme priester te geven - en ik had nog wel zo'n zin  in een tweede kopje koffie!


Maar het is een goed offer.


Minecraft Monday is een initiatief om het computerspel Minecraft beter te leren begrijpen. Autiauto, Minecrafter van het eerste uur, helpt mij daarbij.

Doel is dat ouders, grootouders etc. de lol ervan begrijpen, vooral de lol die kinderen ervan hebben.