Doorgaan naar hoofdcontent

Talking blog

Ok, dat was een raar verhaal gisteren. Ik denk aan allerlei dingen tijdens de preek. Hele nuttige dingen vaak. Maar niet zo nuttig als de preek zelf natuurlijk.

En ik vraag me ook echt af, wat dat ding op de foto is.

Maar nu het onderwerp van vandaag: bloggen.
Bloggen heeft mij een hoop geleerd. De eerste jaren dat het bloggen bestond wilde ik er niet aan, ik had er niets mee. Tot we trouwenplannen hadden, in het najaar van 2010. Toen vroeg ik me opeens af waarom dat 'moest van de kerk'. En òf dat tegenwoordig nog moest, aangezien nooit iemand mij erop aangesproken had dat ik samenwoonde. Ik dacht dat dat dus wel 'mocht van de kerk', maar ik had dat nooit nagezocht.

Omdat we gingen trouwen wilde ik weten wat trouwen nog wèl is. Ik kreeg een tip van een vriendin van een website, die helaas niet meer bestaat. Het was een forum waar onderwerpen als huwelijk, gezin, combinatie gezin en werk en geloofsverdieping besproken werden. Toen de website werd opgeheven moest ik het doen met de blogs die ik daar had ontdekt. Waar je antwoorden vindt op vragen, waar gezelligheid (en soms verdriet) en geloof hand in hand gaan, daar heb je een blog naar mijn hart.

Ik heb vijf blogs uitgezocht. Nog geen diepgravende theologie, die bewaar ik nog even. De eerste twee zijn fotoblogs, rosylittlethings en soulemama. Hier vind je hele mooie (huis-, tuin- en keuken-) foto's.

Dan Ann Voskamp op aholyexperience. Mooie foto's van haar leven op een boerderij in Amerika. Haar blog leest als een uitademing. Ik weet dat ze vaak 's ochtends vroeg schrijft als het nog rustig is. En dan met zes kinderen en een boerderij. Dat geeft mij nou weer moed.

Als laatste voor vandaag groengeloven van Marjolein Tiemens. Ze zegt over de relatie tussen geloof en duurzaamheid:
"In mijn ogen biedt het geloof een geweldig uitgangspunt voor een duurzame levenshouding. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan eerbied voor de schepping, naastenliefde, solidariteit en gerechtigheid. Als je vanuit deze beginselen leeft, dan volgt daar voor mij een duurzame levensstijl uit. Toch zie ik veel gelovigen en (kerkelijke en/of religieuze) organisaties worstelen met de vraag hoe dit te vertalen naar het dagelijks leven. Dit komt denk ik omdat we ons vaak niet bewust zijn van de consequenties van ons eigen handelen op het grote geheel. Met GroenGeloven probeer ik daar inzicht in te geven."

Reacties