Doorgaan naar hoofdcontent

Brandnetel-slasoep op Sacramentsdag

Uitgestelde monstrans met het Allerheiligste, de hostie

De avond begint met een eucharistieviering. Daarna vindt de uitstelling van het Allerheiligste plaats, waarbij de gewijde hostie in een monstrans wordt geplaatst. Dan begint de aanbidding.


Gedurende de nacht kon je pauzeren in de keuken met een kop koffie of thee. De gastvrouw bleek niet alleen vijf verschillende cakes maar ook een schaal kokosmakrons op ouweltjes gemaakt te hebben! Zo bleven wij op de been.

Onderstaande foto's zijn gemaakt in de Mariakapel, vóór de viering. Ze zijn niet zo scherp maar het geeft een impressie.




De afsluiting 's ochtends was erg fijn. Thuisgekomen meteen mijn bedje ingedoken. Tegen twaalven weer opgestaan, niet echt met een fit gevoel. Vitamientjes opgezocht in de vorm van een gezond soepje. Een gesnipperde rode ui, een restje sla en wat brandnetels uit de tuin (liefst de toppen). Uitje even aanbakken, groenten erbij gooien evenals 200 ml water en een bouillonblokje. Kort koken, staafmixer erdoor en klaar.


kopje brandnetel-slasoep, uitje bakken


kopje brandnetel-slasoep maken


kopje brandnetel-slasoep maken


kopje brandnetel-slasoep


's Avonds bolognesesaus uit de diepvries gehaald. Daarvan vries ik altijd een paar porties in, als ik dat maak. Daar ben ik vandaag dankbaar voor.


Daarna bij de koffie: de cake, meegebracht uit de kerk.


Als ik naar deze foto's kijk denk ik aan de titel van mijn blog. Het gaat over eten, en het gaat over geloven. De twee hebben meer met elkaar te maken dan ik echt kan snappen. Geef ons heden ons dagelijks brood. Deel het met anderen. 
In de eucharistieviering werd gelezen uit de 1e brief aan de Korinthiers, 11,17-29:

Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw samenkomsten. Die doen meer kwaad dan goed. Om te beginnen: ik hoor dat u bij uw samenkomsten in de gemeente partijen vormt. Tot op zekere hoogte geloof ik dat ook. Het is onvermijdelijk dat er partijvorming onder u is, zodat duidelijk wordt wie van u betrouwbaar is.  Alleen, u komt niet samen om de maaltijd van de Heer te vieren. Van wat u hebt meegebracht eet u alleen zelf, zodat de een honger heeft en de ander dronken is. Hebt u soms geen eigen huis waar u kunt eten en drinken? Of veracht u de gemeente van God en wilt u de armen onder u vernederen? Wat moet ik hierover zeggen? Moet ik u soms prijzen? Dat doe ik in geen geval.

Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.

Bovenstaande Bijbeltekst is het overwegen waard.
Zie over dit onderwerp ook mijn post agape, de liefde van God.