Doorgaan naar hoofdcontent

Briochebrood met hartige vulling voor Pasen

't Lijkt misschien een beetje raar om met Pasen achter de computer te verdwijnen, maar na drie drukke dagen is het wel heel erg fijn met z'n drietjes! Al zijn we niet verdwenen hoor. Wat een drukke dagen, met school en werk. Donderdagavond de generale repetitie van het Paasspel en zaterdagavond de uitvoering. Tussendoor (veel) boodschappen, voorbereiden van de paaslunch en het maken van een salade voor de toneelploeg. En dan de paaswake zaterdag. Maar wel heel fijn allemaal.

Het mooiste was vanmorgen.


BUD kwam de trap afgedonderd (kedeng kedeng boem, kedeng kedeng boen). Is het al zo laat, dacht ik, mijn ogen waren nog niet in het stadium om op de wekker te kunnen kijken. 'Het is kwart voor zéven, veel te vroeg', had STUD al gezien. 'Nee hoor', zei BUD met een stalen gezicht. 'Gisteravond heb ik alle klokken in mijn kamer verzet, en het is kwart voor ácht'. Het is waar, maar de biologische klok die in mij schijnt te tikken is niet zo snel verzet als de elektronische klokken! Gelukkig mocht ik me nog even omdraaien terwijl BUD en STUD ontbijt gingen maken.

Op de foto boven zie je een gehaktballetje met een kwartelei. Verder was er een gevuld brood van brioche-deeg. En broodjes.

Briochebrood met hartige vulling


Ingrediënten

200 g niet te koude boter
350 g bloem
10 g gedroogde gist
5 g zout
2 eieren + het eiwit dat je bij de vulling overhoudt

Vulling:
5 witte asperges, geschild en houtige uiteinden verwijderd
5 plakken achterham (of gerookte zalm)
1 losgeklopte eierdooier

Kneed de boter met bloem, gist, zout en eieren tot een soepel deeg. Laat afgedekt 1,5 uur rijzen op een warme plaats.

Verwarm de oven voor op 200°C. Kook de asperges 10 minuten. Laat ze afkoelen. Rol elke asperge in een plak ham. Rol het deeg uit tot een dikke lap. Leg de asperges erop en vouw het deeg eromheen. Bestrijk met een eierdooier. Bak in 20 min. goudbruin en gaar.

Snijd, als het is afgekoeld, in plakken dwars op de asperges.


Daar is ze weer, ditmaal in functie.

Lekker weer opgeruimd.
Op zijn paasbest!


Het witte uiltje kreeg ik van Opa en Oma.
De andere uiltjes moeten nog aan hem wennen.
Komt wel goed.