Doorgaan naar hoofdcontent

Stoofvlees

Een geaderde biologische riblap

Weet wat je eet! Biologisch rundvlees is in ieder geval wat wij woensdag gegeten hebben. Ik heb hem in stukken gesneden, het vet laat ik er aan, dat geeft een lekkere smaak. Griezelaars zoals ik snijden dat er dan later alsnog af, liefhebbers zoals de rest van mijn gezin eten het met smaak op, daar moet je elkaar een beetje de ruimte in laten.

De stukken vlees door wat bloem wentelen, dat bindt later de saus, en in olie en boter aanbraden. Ik heb ze er ditmaal uitgehaald en daarna de ui in ringen licht gebakken.



Dan een bockbiertje erbij. Langzaam gieten, dan schrikt het vlees niet (dat is als je het vlees niet uit de pan hebt gehaald). Voor degenen met oog voor detail: zomerbock? Inderdaad, die had ik nog over toen ik deze zomer stoofvlees wilde maken. Liefhebbers zeggen dat bockbier nog lekkerder is als je het een jaar laat liggen, dus. Op de achtergrond: de Oost-Indische kers die welig tiert.


Dan gaat er een half runderbouillonblokje bij, twee laurierblaadjes, peper, scheutje azijn, beetje stroop en na een uur nog een plak ontbijtkoek. Dat zorgt voor smaak en binding.


Dan lekker lang laten stoven, zeker drie uur (dit hangt van het vlees af). Je kunt het het best een dag van tevoren al klaarmaken.

Ondertussen kook je aardappelen, bloemkool. Sperziebonen zijn ook lekker. Bloemkool vooral niet té gaar koken. Kaassausje erbij maken:

Smelt een klont boter in een steelpan. Doe er 2-3 eetlepels bloem bij. 1-2 minuten op een laag vuur al roerend bakken, dit moet garen. 100 ml koude melk toevoegen, goed roeren. Als het warm wordt gaat het binden. Halve zak geraspte kaas erbij, stukje van een bouillonblokje, peper, nootmuskaat.

Reacties