Doorgaan naar hoofdcontent

Andijviestamppot, en een wonderlijk kopje koffie

Da's nou grappig. Ik zat vanmorgen klaar om een stukje te schrijven maar er kwam helemaal niks. Ik bladerde door mijn eet-foto-archief. Gister had ik nieuwe foto's gemaakt maar het fototoestel lag nog beneden en ik was te lui om het te halen.

Ik heb vanmorgen een rozenkrans van het Heilige Hart van Maria gebeden.
Het gebed van Isidorus van Sevilla bij het opstarten van de computer.

Maar ik had nog steeds geen inspiratie. Inmiddels was het lunchtijd. Er lagen nog garnalen en een rode poon van gisteren. 'k heb de boel opgebakken met wat knoflook en rode peper, met een stukje toast met roomboter. De smaak was goed maar geen foto waard. Ondertussen kwam het mij zo voor dat ik niet zoveel moest nadenken, en niet moest doen alsof mijn inspiratie werkelijk slechts uit mijn overwerkte brein ontsproot. In-spiratie, wie in-spireert ons? 

Wij hebben een espresso-apparaat. Je schuimt melk, zet koffie en giet die bij de melk. Liefst snel en trefzeker, zonder morsen. Tot zover mijn barista-kwaliteiten. En nou komt 'ie, tadaaa... Dit is niet een foto van het internet geplukt, dit is werkelijk mijn eettafel:

Kopje cappuchino met een hartje erin. En een punt.
Het onbevlekt hart van Maria.
Punt.

Da's mooi zeg.
Zo maar in mijn koffiekopje.

Nu ik toch in de weer ben met het fototoestel dan ook maar meteen de maaltijd van gisteren. Heel gewoon, hollandse kost: stamppot rauwe andijvie, niet helemaal rauw en niet teveel andijvie voor BUD, met gehakt en uitgebakken ontbijtspek (bij gebrek aan 'gewone' spekjes).

Jakkes, wat is dit, denkt u. Het bewijs dat er geen luizengif op deze andijvie zat.
En dat ik hem gewassen heb.


Andijviestamppot


IngrediĆ«nten voor 3 personen

  • 850 g aardappelen
  • kleine struik andijvie
  • scheut melk
  • klont boter (of spekvet)
  • 250 g rundergehakt
  • spekjes (ontbijtspek kan ook)

  1. Schil, kook en pureer de aardappelen.

  2. Bak het spek uit. Haal uit de pan. Bak het gehakt rul met wat peper, zout en paprikapoeder.

  3. Voeg een scheut melk toe, peper en zout en wat nootmuskaat.

  4. Was de andijvie en snijd hem in reepjes. Meng het door de puree.

  5. Serveren met het gehakt en spek.

Ik heb meteen de culinaire ring uitgeprobeerd, die tot op heden onaangeroerd in de kast lag: