Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday - wortels kweken

Onderkant van een farm (wortelboerderij) in het spel minecraft met opvang- en opslagsysteem.
Onderkant van de wortelboerderij

'Ik ga vasten', riep Bud vorige week enthousiast. Toch wel onder de indruk vroeg ik hem, of hij dan helemaal geen snoep meer ging eten in de vastentijd?

'Nee, ik bedoel ik ga vasten in Minecraft', zei hij. Ik moet hem wat glazig aangekeken hebben. 'Ja, zei hij, 'ik ga geen vlees en taart meer eten'.

Een farm (wortelboerderij) in het spel Minecraft met meerdere verdiepingen.

Een farm (wortelboerderij) in het spel Minecraft, opvangsysteem voor de wortelen met trechters en kisten.
Opvangsysteem met trechters en kisten
Inhoud van een kist met wortelen in het spel Minecraft.
Inhoud van een kist
Nu moet ik zeggen, hij heeft wél de daad bij het woord gevoegd. Hij heeft een enorme voorraad vlees, maar daarvan eet hij nu niet. Omdat hij niet veel groenten in de opslag had, heeft hij een wortel-boerderij gebouwd.

Het werkt zo: je neemt twee dorpelingen. Eén dorpeling plukt de wortelen en gooit ze naar de andere dorpeling. Tussen de dorpelingen loopt een waterstroom, die de wortelen 'vangt' en ze meevoert naar de opslag. Via een trechter belanden ze in kisten waar ze in opgeslagen worden.

Vervoersysteem voor de wortelen met waterwegen in het spel Minecraft.
Vervoersysteem voor de wortelen met waterwegen

Opvang- en opslagsysteem voor wortelen in het spel Minecraft.

Er komen:
4 boerderijen, 2 voor wortels en 2 voor aardappelen;
elke boerderij heeft 8 vloeren;
elke vloer produceert 1.000 wortels per uur;
Dat is 8000 wortels, opbrengst 6400 euro.

Het zijn overigens wel stapelboerderijen, maar voor groenten is dat niet zo erg, toch?

Een boerderij heet in Minecraft trouwens een farm.



Minecraft Monday is een initiatief om het computerspel Minecraft beter te leren begrijpen. Autiauto, Minecrafter van het eerste uur, helpt mij daarbij.
Doel is dat ouders, grootouders etc. de lol ervan begrijpen, vooral de lol die kinderen ervan hebben.