Doorgaan naar hoofdcontent

Talking blog en andere sociale media

Enige tijd geleden vroeg mijn moeder: Waarom schrijf je eigenlijk een blog? Wat is het verschil met facebook? Ik legde haar uit dat Facebook een dagelijkse stand van zaken is, zoals een krant, en dat een blog weliswaar actueel is, maar ook een naslagwerk. Je kunt erin teruglezen als je een nieuwe blog ontdekt en de artikelen zijn langer zoals in een tijdschrift.



Meestal verwijst het ene medium naar het andere.

Zo zocht ik op internet naar een 40-dagen-uitdaging voor in de vastentijd. Plotseling zag ik daar het bericht: 'Ga alsjeblieft niet op zwart tijdens de vastentijd! Juist in deze tijd zoeken veel mensen naar inspiratie.' Vervolgens las ik over een 40-day-photo-challenge op instagram (gebruik voor mijn instagram die mooie knop in de kolom rechts →.
Instagram is een online foto-album, maar dan actueel. Niet pagina's lang foto's van dezelfde vakantie, gewoon één foto versturen, een instant fototelegram.
Nu ben ik gek op fotograferen (stiekum de reden dat ik deze blog ben begonnen), dus ik heb uitgezocht hoe instagram werkt. Dat was lastig, want je kunt  alleen foto's posten met een i-phone of samsung, en die heb ik niet. Maar het kan ook met een ipad al is dat behelpen, als je buiten foto's wilt maken in de regen of als je het apparaat de hele dag mee wilt nemen zoals ik graag met mijn fototoestel doe. Of als je je ipad deelt...mijn foto's verschenen spontaan op de Facebook van Stud... sorry sorry... omdat zijn account automatisch verbonden was met mijn instagram op de gedeelde ipad, zonder dat dat voor mij zichtbaar was, dus mijn legohart en Jezus aan het kruis in de Majellakerk in Utrecht zijn bij al zijn collega's beland... oeps

(voor deze foto's verwijs ik naar instagram:-), niet om het een of ander maar dat is voor mij makkelijker dan ze weer opzoeken - maar ik blijf hier ook foto's posten hoor)

Dan is er pinterest, zie rechts mijn pinterest, waar je talloze afbeeldingen vindt van wat je allemaal van papier kunt maken, hoe je je buro kunt organiseren, en hoe je een scheikundig laboratorium kunt haken waar Walt van Braking Bad jaloers op zou zijn.

Twitter is om heel snel korte berichten de wereld in te sturen, bijvoorbeeld vanuit de Tweede Kamer. Snapchat is ook zoiets, een bericht, foto op video die maar beperkte tijd zichtbaar is. Met name deze laatste twee daar word ik erg zenuwachtig van en die heb ik dan ook nog niet ontdekt.

Reacties