Doorgaan naar hoofdcontent

Minecraft Monday en de anti lever spam machine


Minecraft is een computerspel waarin je van alles kunt bouwen met vierkante blokken. Gebouwen, koeien-, kippen- en varkenshouderijen, hele steden en ja, ook de Anti Lever Spam Machine. Daarmee kun je je bouwwerk beschermen tegen 'spammers' die het af willen breken, terwijl iedereen het bouwwerk toch kan zien. Deze machine is een creatie van mijn zoon Bud.

Hij heeft ook een engelstalige versie gemaakt.

Waarom alles vierkant is weet ik niet. Maar lego is ook vierkant (rechthoekig) en bakstenen ook. Het bouwt wel makkelijk.

Een stukje geschiedenis. In februari 2012 gingen we op vakantie naar het Harzgebergte. Van tevoren zochten we dingen die ons leuk leken om te doen. Een oude mijnschacht bezoeken stond met stip op één. We googleden voor informatie, en tussen die informatie vonden we een youtube-filmpje van Minecraft.

Sommige kinderen bouwen het liefst mooie gebouwen. Anderen, zoals Bud, het liefst technische apparaten.

Anti Lever Spam Machine


De echte mijn hebben we ook bezocht. Heel nat en donker.

Ik ga in deze Minecraft Monday dit spel beter proberen te begrijpen. Ik voel mij nu nog een ronde  vis in een vierkante vijver.

Mijn man vond het volgende:
Minecraft is een sandbox-bouwspel* dat in 2009 is bedacht en in 2011 officieel is uitgebracht door de oprichter Markus Persson, bijnaam Notch. Het spel is een soort virtuele Lego. Het draait om de interactie van spelers en spelwereld door verschillende soorten blokken te plaatsen (en af te breken) in een driedimensionale omgeving. Spelers kunnen gebouwen, creaties en kunst bouwen op multiplayer servers* en singleplayer werelden.
*Sandbox = als een kind in de zandbak krijgt de speler alle vrijheid in het creëeren in zijn "wereld". 
*meerdere spelers spelen in eenzelfde wereld. 
In Zweden (en inmiddels ook daarbuiten) krijgen scholieren soms les met minecraft, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in de opbouw van steden, in mythologie of in geschiedenis.