Doorgaan naar hoofdcontent

Favoriete muziek

Er is christelijke muziek maar er is ook muziek die aan het christen zijn raakt. Om het christenzijn heen wordt natuurlijk ook een hoop gezocht, gevraagd, getwijfeld en geschopt. Soms vanuit een gekwetst christenzijn, soms vanuit een andere hoek. Volgende week zaterdag kom ik daarop terug. Vandaag kies ik voor christelijke bands (met uitzondering van Stef Bos).

Twee van mijn favoriete bands zijn Trinity en Sons of Korah. Trinity is een nederlandse band die 'onnederlandse' muziek maakt. Luister maar. Bijvoorbeeld naar nowhere without you. Ik vind deze life-versie met Kinga Ban erg mooi. Of Extranjero, om in de mood te komen, latijns temperament. En ze hebben zelfs voor de koning en koningin mogen spelen! Hoe vet is dat.

Sons of Korah maakt muziek op basis van de psalmen. Psalm 117 All You Peoples All you Nations, muziek met een spaans temperament. Psalm 91 ademt een hele andere sfeer.

Psalm 51 vind ik heel erg mooi, heel diep ook. Voor katholieken een goede voorbereiding voor de biecht, en voor iedereen een contemplatie van onze zonden en het uitspreken naar de wens voor een schoon hart. Ook al zijn deze woorden voor sommigen te zwaar, ik ervaar het juist als een verlichting omdat ik weet dat God vergeving geeft. Als je dat (nog) niet ervaart is mijn tip, zoek naar iets kleins dat je iemand hebt aangedaan en vraag daarom vergeving, bij God en bij de persoon die het aangaat.

Van Stef Bos vind ik zo mooi het Lied van Ruth - My Land Is Jou Land. Dit lied gaat over landsgrenzen. Het is zuid-afrikaans/nederlands. In vrije zuidafrikaanse spelling:
"en ik weet jou volk is bang, voor ons wat anders is, maar ik zal bruggen bouwen, daar waar die afgrond is". 
"maar ik zal sterk wees en ik zal uberleef want ik wil naast jou staan, al sal dit moeilijk wees".
En als hekkensluiter Liefde van later, ook van Stef Bos. Tja ja, liefde... deze is voor mijn valentijn, snif, snotter... Echt zo mooi.
Volgende week zaterdag: 48 rozen?
Wat heeft dat te maken met muziek?

Reacties

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter