Doorgaan naar hoofdcontent

Lijst van 1000 dingen waar ik dankbaar voor ben

Gister las ik de blog van Ann Voskamp. Ik zocht naar troost tijdens het vastlopen in vraagstukken van dit moment. Het vinden van een school voor onze zoon met Asperger, een vorm van autisme, hem voorbereiden op het schoolkamp. Een afscheidsfeest. Een afscheidsconcert. Ondertussen gaat de zoektocht van mijn man naar een baan verder. Hij werkte als ICT-er bij een bedrijf dat failliet gegaan is. En zo kan ik nog wel even doorgaan.



De blog van Ann Voskamp is zo perfect dat ik er nooit lang kan verblijven. Maar gisteravond besloot ik eens wat beter te luisteren. Op youtube vond ik een filmpje van one thousend gifts, naar het boek dat ze geschreven heeft. En eindelijk, eindelijk snap ik waar ze het over heeft. Druppel voor druppel sijpelt het besef naar binnen. Ze zegt, wees dankbaar. Niet alleen over de makkelijke dingen, maar over alles. Midden in het dagelijks leven, steeds weer. Ik probeer het aan Stud uit te leggen. Die denkt nu dat ik wil dat hij boer in Amerika wordt met een schep pleegkinderen die ik dan ga home-schoolen.

Terwijl ik naar Ann Voskamp luister, voel ik de zon op mijn gezicht. De laatste avondzon komt in een smalle streep ons huis binnen, en valt precies op deze bloem. Een keer per jaar bloeit de plant, als hij voldoende zon (en water) krijgt.

Als ik mezelf vanmorgen aan het werk probeer te krijgen, besluit ik eerst nog een stukje van dat filmpje te bekijken.

'Ga niet nog langer werken als je niet meer kunt. Als je iets moeilijks moet doen, wees niet gestressed, wees waar je moet zijn maar maak je geen zorgen. Stop met vechten, het is niet jou strijd, maar God's strijd. Onze taak is Hem dankbaar te zijn.'

Eindelijk heb ik weer iets wat ik wil schrijven, een lijst van dingen waar ik dankbaar voor ben.



1. Een kwarktaart maken, een winkel die dichtbij is, dat ik geld voor boodschappen heb.



2. Een aanrecht om op te ruimen.



3. Verjaardagsbloemen die nog staan.

4. Het ruisen van de wind door de bomen.

5. Mijn kind dat zo meteen verhit door de deur komt zeilen.

6. Zuurstof om in te ademen.

7. Thee om te zetten, en dat ga ik meteen doen.


Reacties

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter