Doorgaan naar hoofdcontent

Sokken breien

Sok breien, steken oppikken na het breien van de hak.
Sok breien, steken oppikken na het breien van de hak.

De eerste sok is klaar. Ik wilde al heel lang sokken breien maar niemand kon me vertellen hoe het nou moest. Vorig jaar kocht ik bij de Lidl een pakketje wol en een beschrijving. Maar ik kwam er niet uit. Na het beenstuk liep ik hopeloos vast. YouTube bood uitkomst, sommige dingen zijn nu eenmaal makkelijker te leren als je het voor je ziet.


Een sok is niet zo'n grote lap zoals bijvoorbeeld een trui. Maar het is wel een techniek die je even moet doorhebben, met name het 'keren van de hak'. Dankzij dat filmpje kan ik dat nu ook. Zulke filmje is ook handig voor oude ambachten waarvan de kennis verloren dreigt te gaan. Zoals Zeeuws kantklossen bijvoorbeeld. Zo kunnen komende generaties 'de draad weer oppikken'.

Gebreide sok aan voet, net af, draadjes zitten er nog aan.
Draadjes moeten nog even worden weggewerkt.

De bovenste sok is gebreid van restjes blauwe wol.De onderste van één draad, die voorgeverfd is. Heel makkelijk maar wel mooi.