Doorgaan naar hoofdcontent

Crisis in Eenheid

Ik verkeer een beetje in een crisis, als bloggter.
Voor wie wil ik schrijven:

  • Niet-gelovigen
  • Christenen
  • Katholieken
  • Orthodoxe katholieken
  • Niet zo orthodoxe katholieken
  • Protestanten
  • Nederlanders
  • Wereldwijd (Engelstalig)

Wil ik:
  • Gelovigen in hun geloof steunen
  • Niet zo gelovigen overtuigen
  • Helemaal niet gelovigen overtuigen
  • Het geloof aan iedereen uitleggen

Ik wil in ieder geval over geloof schrijven. Het gesprek aangaan en leren van elkaar. Soms heb je een leuk en leerzaam gesprek. Maar soms is het onderwerp ‘geloof’ moeizaam. Je wilt op niemands tenen trappen en soms staan mensen op jouw tenen. Kun je ze dan je andere voet toekeren?

Mensen van het protestants geloof vind ik leuk om mee te praten. Dat leidt altijd wel ergens toe. Ongelovigen vind ik moeilijk, niets gaat er bij hen in. Maar wat zijn katholieken zelf soms ook lastig.

Afgelopen woensdag waren er bij de dagelijkse mis twee nieuwe gezichten. Tijdens de koffie hadden we het over oecumenische vieringen. Sinds vorig jaar is er als er een oecumenische zondagsdienst is, ook een eucharistieviering, omdat deze kerk het eucharistisch centrum is van de grotere parochie en het bisdom heeft besloten dat er elke zondag een eucharistieviering in het eucharistisch centrum moet zijn.. Vroeger kwam de eucharistieviering te vervallen als er een oecumenische viering was. Nu moet je dus kiezen waar je heengaat. 

Houden van eucharistie èn van oecumene, ik denk dat het kan en sterker nog, dat het de bedoeling is.


'Wij kunnen Hem alleen ontvangen, wanneer wij onder elkaar één zijn.'
'Wij kunnen niet met de Heer communiceren, wanneer we niet met elkaar communiceren.' 
'De Eucharistie is, en dat willen we herhalen, het Sacrament van de eenheid.'

Bron: homilie van paus Benedictus XVI, 2005-05-29: Aan de zondagse misviering deelnemen en zich door het Eucharistische Brood laten voeden is voor de Christen een noodzaak.