Doorgaan naar hoofdcontent

Tarte tatin van appel met notenijs

Gisteravond heb ik een heerlijk toetje gemaakt. Tenminste dat was de bedoeling en gelukkig viel het in de smaak. Ik had appels die zacht begonnen te worden, en een grote zak walnoten van de natuurwinkel. Ik wilde een tarte tatin maken, maar ik had geen geschikte vorm. Omdat onderop karamel moest komen, had ik een vaste vorm nodig. Daarom heb ik crème brûlée bakjes gebruikt.

Tarte tatin van appel

Ingrediënten


  • 2 appels
  • 75 g boter
  • 75 g suiker
  • 2 plakjes bladereeg
  • 4 bakvormpjes zoals crème brûlée bakjes

  1. Smelt de boter, doe de suiker erbij, laat karamelliseren. Ik had rietsuiker gebruikt, dat was niet handig want daardoor duurde het smelten erg lang. Daardoor werd de karamel te heet en een beetje bitter. Je kunt beter fijne suiker gebruiken. Als het klaar is giet je een laagje in de bakjes.

  2. Halveer en schil de appels. Druk een halve appel met de bolle kant naar beneden in de karamel. Daaroverheen vouw je een (half) plakje bladerdeeg. Het deeg moet er niet overheen steken maar erin gevouwen worden, anders komen ze moeilijk los van het bakje.

  3. 20 minuten in de oven op 200 graden C.


Notenijs


Ingrediënten


  • 75 g Walnoten
  • 75 g suiker
  • ei
  • 150 g melk
  • 100 g room
  • evt. notenlikeur

  1. Met een ijsmachine ben je in 6 minuten klaar. Doe de walnoten in de blender, evenveel suiker erbij (hiervoor is rietsuiker prima).

  2. Het ei erbij (wil je geen rauw ei te eten dan doe je het zonder dat gaat ook prima), blenden tot het dik wordt.

  3. Voeg de  melk en de room toe en, als je dat toevallig in de kast hebt staan, een scheutje notenlikeur. De massa in de ijsmachine gieten, een half uur laten draaien en klaar.

Reacties